<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN">
<HTML><HEAD>
<META http-equiv=Content-Type content="text/html; charset=iso-8859-1">
<META content="MSHTML 6.00.2800.1400" name=GENERATOR>
<STYLE></STYLE>
</HEAD>
<BODY bgColor=#ffffff>
<DIV><FONT face=Arial size=2>
<P><B>Indians celebrate cultural milestone</B> <BR><B>California tribes join in 
opening of national museum</B> 
<P>By David Whitney -- Bee Washington Bureau 
<P>WASHINGTON - Walking behind a banner proclaiming "Save the Klamath Salmon," 
about 20 <BR>Yurok from Northern California stood as a stark reminder that on a 
day of national Indian <BR>celebration Tuesday, problems back home should not be 
forgotten. <BR>Two years ago, the Yurok Tribe watched helplessly as more than 
30,000 salmon washed up dead on <BR>the banks of the Klamath River that runs 
through their fractured reservation. 
<P> Tuesday's procession to the ceremony opening the National Museum of the 
American Indian was <BR>seized as an opportunity to protest federal water policy 
that they blame for the fish kill. 
<P>"We have water problems, and fish is one of our staples," said Lawrence 
Orcutt, who at 76 was the <BR>elder in the Yurok group attending the ceremony. 
<P>Thousands of American Indians flowed in a river of celebration, feathers and 
smiles through <BR>Washington on Tuesday, heading for Indian country. 
<P>Their destination was the new National Museum of the American Indian, a 
towering, honey-colored <BR>mesa of limestone and glass that faces east toward 
the rising sun in a desert setting of tall grass and <BR>boulder-bordered pools 
of water. 
<P>Their purpose was to mark the nation's belated recognition of who they are 
and who they were. 
<P>Drums thudded, chants rose, feet stamped, and faces were framed in elaborate 
headdresses of <BR>turkey and eagle feathers as the tribes rolled along the 
National Mall. 
<P>Yet beyond the ceremony lay memories. 
<P>A member of a Wisconsin tribe explained that his streaks of white face paint 
spelled out his name: <BR>"Rain clouds filled with thunder." 
<P>"This is all great," he said with a wry grin. "But I want my land back." 
<P>How much land? 
<P>"About 16 million acres," he shot back. 
<P>Coming from coast to coast, the tribes were dressed in clothes ranging from 
the ubiquitous blue <BR>jeans to regalia preserved by lost generations, proudly 
identifying themselves to a world that knew <BR>them as stereotypes. Their 
banners ranged from the Cherokees of Alabama to the Chippewas of <BR>Wisconsin, 
the Paiutes of Arizona, the Navajos of New Mexico and the Aleuts of Alaska. 
<P>The mood of the marchers was relaxed and amiable. They talked of the museum 
as a place where <BR>their culture at last was identified and defined for what 
it was. 
<P>"We are proud of who and what we are. But this gives us a sense of 
belonging," said a woman of the <BR>Lumbee Tribe of North Carolina as she 
marched with her people. 
<P>From the Pauma tribe of California, Sue Castillo said, "This is a coming 
together. This gives us a <BR>sense of self. We always had our own identity as 
tribes and communities, but we always lived in our <BR>own world. This tells who 
we are." 
<P>Ned Barton of Fayetteville, N.C., a member of the Haliwa Saponi tribe, was 
one of those who spoke <BR>of the lesson to be learned from the new museum. 
<P>"This gives us a sense of belonging," he said. 
<P>Women of the Tohomo O'odham Nation of Arizona wielded crooked wooden sticks 
as they played a <BR>traditional game called toka, while others moved to a rain 
dance, and there rose a haunting chant to <BR>the sun. 
<P>As they moved toward the museum, a $219 million structure that took 15 years 
to build, there <BR>awaited them a place of prisms and light, of ancient pottery 
and a wall of golden ornaments, but also <BR>a reminder of the history of Indian 
country. There are totem poles and ivory sculpture. There is a <BR>star room 
with a black ceiling pinpointed by lights. 
<P>One gallery is devoted to modern Indian artwork, and other exhibits focus on 
the history and <BR>culture of the first Americans. 
<P>"Visitors will leave here knowing Indians are not part of history," said W. 
Richard West Jr., a <BR>member of the Southern Cheyennes who is founding 
director of the museum. "We are still here and <BR>making contributions." 
<P>Bill Pearson, another Yurok elder, said he journeyed to Washington not just 
to support his tribe, but <BR>also in the hope that "we get our salmon thing 
worked out." 
<P>With American Indians filling the National Mall, Orcutt, Pearson, 73, and the 
others were inspired, <BR>even hopeful. 
<P>"When we get together, we should be a powerful voice," Orcutt said. "I am 
proud to be an Indian." 
<P>The political message the Yuroks carried, rare as it was on this day of 
festive traditional dress and <BR>dancing, did not overshadow the moment. 
<P>Delores Sitts is a Yurok who now lives in Selma, N.C. But she was not about 
to miss the day of <BR>celebration with the people from her homeland. She wore a 
traditional necklace made with long <BR>dentalium shells and ruby-red money 
beads. Clam and abalone shells were sewn into her dress, and <BR>her hat was 
made from maidenhair fern and dried porcupine quills - all symbols of the 
tribe's <BR>connection to the rugged northwestern California coast. 
<P>"To me, this makes me feel proud," she said. "You feel it in your heart. It's 
like one big family." 
<P>Former tribal chairwoman Sue Masten, a past president of the National 
Congress of American <BR>Indians, said the museum gives American Indians a place 
on the National Mall. 
<P>"For us, it is important that the United States formally recognize native 
culture, tradition and <BR>history, with all the other museums on the Mall," she 
said. "It focuses the attention on Native <BR>Americans, that our culture, our 
traditions and our religions are still thriving despite all the assaults. <BR>We 
are still alive." 
<P>The Yurok delegation was a mix of political and cultural leaders. 
<P>Orcutt, for example, is the tribe's keeper of regalia - the traditional 
clothing, headwear and <BR>ceremonial items that often hold spiritual 
significance. 
<P>"This is the first time something like this has ever happened," said Orcutt, 
casting his gaze out over <BR>the endless gathering of colorfully dressed 
Indians. "I am a private person, but this is really <BR>something." 
<P>Yurok Tribal Council member Lyle McKinnon said he toured the museum on Monday 
and was awed <BR>by the experience. His only disappointment, he said, is that so 
far no Yurok artifacts are on display. 
<P>But with artifacts in regular rotation out of the museum's stunning and 
reverential Cultural <BR>Resource Center in suburban Maryland, McKinnon said, 
"Maybe we can get Yurok items in there <BR>next." 
<P>-------------------------------------------------------------------------------- 
</P></FONT></DIV></BODY></HTML>